دوشنبه ۰۵ شهریور ۰۳

داغ شدن موتور یخچال| علت های اصلی این مشکل

۲۶ بازديد

اگر کمپرسور یخچال شما به قدری داغ است که دستتان را می سوزاند، این چیزی است که باید جدی بگیرید. هر وسیله برقی اگر به درستی نگهداری نشود می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. پس چرا کمپرسور شما گرم می شود؟ و داغ شدن موتور یخچال به چه علت است؟

چه مقدار داغ شدن موتور یخچال طبیعی است؟

یک کمپرسور یخچال با افزایش فشار مایع خنک‌کننده یا مبرد، تغییر حالت آن به حالت گازی و فشردن آن از طریق سیم‌پیچ‌های پشت و بیرونی یخچال فریزر کار می‌کند. وقتی این بخار داغ وارد لوله های کندانوسر شده و در معرض هوای خنک‌تر آشپزخانه قرار می‌گیرد، خنک می‌شود.

همانطور که به سفر خود در داخل یخچال ادامه می دهد، خنک می شود و به نوبه خود، فضای داخلی یخچال را خنک می کند. از آنجایی که گرم شدن کمپرسور یک مرحله طبیعی برای خنک کردن یخچال است، باید انتظار داشته باشید که کمپرسور گرم باشد.

اما گرمای کمپرسور نباید به قدری باشد که دست را بسوزاند.

آیا داغ شدن موتور یخچال خطرناک است؟

هنگامی که کمپرسور شما به قدری داغ است که نمی توانید به آن دست بزنید، موضوعی است که نیاز به توجه جدی دارد. به عنوان مثال، اگر روی دیوارهای پشت دستگاه علائم سوختگی مشاهده کردید، بسیار مهم است که منبع برق را به دلیل خطر آتش سوزی که باعث ایجاد خطر بالقوه برای خانواده شما می شود، فوراً قطع کنید.

حتی اگر این طور نباشد، داغ شدن موتور یخچال بیش از اندازه استاندارد، خطر سوختن کمپرسور یا در بهترین حالت استهلاک و خرابی زودرس آن را در پی خواهد داشت.

داغ شدن موتور یخچال: آیا به معنی خرابی کمپرسور است؟

شاید تعجب آور باشد اما ممکن است ایراد از کمپرسور شما نباشد. چندین دلیل بالقوه ممکن است باعث داغ شدن موتور یخچال شما شود. در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم و به این موضوع می‌پردازیم که وقتی خرابی کمپرسور دلیل داغ شدن آن است چه کاری می‌توانید انجام دهید.

کویل های کندانسور

مشکل ممکن است گرم شدن کویل های کندانسور شما باشد. اگر یخچال یا فریزر شما در محیطی با گرد و غبار یا کثیف باشد، می تواند به تدریج عملکرد کارآمد یخچال فریزر شما را مختل کند. تجمع گرد و غبار و کثیفی روی کویل کندانسور مانع از گردش هوا می شود و منجر به گرم شدن بیش از حد کمپرسور می شود. با استفاده از جاروبرقی، باید گرد و غبار را از بین ببرید.

فن کندانسور

ممکن است موتور فن کندانسور شما دلیل داغ بودن کمپرسور یخچال شما باشد. وقتی فن به طور معمول کار می کند صدای قابل تشخیصی ایجاد می کند. اگر صدایی نمی شنوید، به احتمال زیاد مشکلی برای فن شما وجود دارد. اگر بدنه یخچال یا تیغه بین یخچال و فریزر گرم است احتمال خرابی فن کندانسور وجود دارد.

اگر گرد و غبار بیش از حد جمع شده است، با پاک کردن آن با یک پارچه یا جاروبرقی شروع کنید. در مرحله بعد، سعی کنید پره های فن را با دستان خود بچرخانید. اگر به راحتی جابه‌جا می‌شود، بهتر است یخچال را دوباره وصل کنید و آن را امتحان کنید. اگر یخچال شما شروع به کار کرد و کمپرسور شما خیلی داغ نیست، احتمالاً فقط گرد و غبار بیش از حد باعث ایجاد مشکل شده است.

سیستم برفک زدایی خودکار به درستی کار نمی کند

داشتن یخچال یا فریزر با قابلیت برفک زدایی خودکار چیز خوبی است. هنگامی که آن طور که باید کار می کند، لازم نیست نگران یخ زدایی باشید. هنگامی که سیستم برفک زدایی به درستی کار نمی کند، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند - یکی از آنها باعث می شود کمپرسور یخچال شما بیش از اندازه کار کرده و داغ شود. این یک مشکل ساده نیست توصیه می کنیم در این صورت به دنبال کمک حرفه ای باشید.

گردش ضعیف هوا

دلیل اصلی گرم شدن بیش از حد کمپرسور، عدم حرکت هوای کافی در اطراف یخچال است. هنگامی که جریان هوا به اندازه کافی وجود نداشته باشد، کمپرسور گرمای خود را از دست نمی دهد، که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن شود. این را می توان به گرفتگی کویل کندانسور یا انسدادهایی که مانع پره های فن مسئول گردش هوا در داخل یخچال می شود نسبت داد. تمیز کردن کامل این قطعات می تواند عملکرد یخچال شما را بازیابی کند.

مشکلات گازی یخچال

سطح ناکافی گاز یخچال یا مبرد در سیستم یخچال شما نیز می تواند منجر به گرم شدن کمپرسور شود. مبرد نقش مهمی در خنک کردن قسمت های مختلف یخچال، از جمله کمپرسور، با هدایت مجدد گرما از آنها دارد. اگر سیستم فاقد مبرد کافی باشد، توانایی آن را برای کارکرد موثر مختل می کند و در نتیجه گرمای بیش از حد و عملکرد سرمایش را به خطر می اندازد. برای رفع این مشکل، به دنبال یک تکنسین حرفه ای برای ارزیابی و رفع مشکل باشید.

خرابی ترموستات یخچال

ترموستات معیوب می تواند باعث گرم شدن بیش از حد کمپرسور شود، زیرا دمای داخلی واحد را تنظیم می کند. هنگامی که ترموستات خراب می شود، دمای مطلوب را حفظ نمی کند و منجر به تجمع گرمای بیش از حد در اطراف قطعاتی مانند کمپرسورها یا فن ها می شود و در نهایت باعث گرم شدن بیش از حد آنها می شود. تعویض ترموستات معیوب می‌تواند این مشکل را حل کند.

بار بیش از حد بر روی یخچال

بارگیری بیش از حد یخچال با مواد غذایی یا اقلام فراوان می تواند اجزای آن از جمله کمپرسور را تحت فشار قرار دهد. این فشار ناشی از جریان هوا محدود و فضای محدود برای عملیات خنک کننده مناسب در داخل است. برای جلوگیری از این امر، در بارگیری دستگاه خود محدودیت داشته باشید، و از فضای کافی بین اقلام اطمینان حاصل کنید تا هنگام باز و بسته شدن درب (ها) به طور معمول، گردش هوا بدون محدودیت انجام شود.

مسائل برقی

منبع ولتاژ ناکافی شایع ترین علت داغ شدن کمپرسور یخچال است. زمانی که یخچال زیر سطوح بهینه کار می کند، تلاش بیشتری برای حفظ دمای سرد، افزایش مصرف انرژی و افزایش تولید گرما در داخل واحد انجام می دهد. حتی اگر به نظر می رسد یخچال شما به اندازه کافی خنک می شود، یک مشکل الکتریکی اساسی می تواند منجر به کارکرد بیش از حد و مصرف برق غیر ضروری شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.